Systémy managementu jakosti budované podle požadavků norem ISO hrají v dnešním podnikatelském prostředí významnou roli.
Kvalita produktů a služeb není jen o plnění požadavků klientů, ale také o zlepšení prodeje a výnosů a snižování nákladů organizací; konkrétněji pomáhají předcházet chybám, snižovat náklady na přepracování související s těmito chybami a snižovat reklamace zákazníky. Proto se management kvality stal nezbytnou součástí podnikového managementu a podniky se vědomě snaží udržovat vysokou úroveň kvality svých produktů a služeb.
Poslední dva roky urychlily mnohé trendy v oblasti řízení kvality, od přijetí digitálních technologií po vyšší prioritu rizika.
Hybridní pracovní síla, kterou nyní máme, přináší příležitosti. Existují však související rizika, která je třeba řídit a zmírňovat, aby se tyto příležitosti využily.
Podniky stále více chápou, jaká jsou rizika a jak přizpůsobit plány rizik na jejich řešení. Průzkum PwC z roku 2021 zjistil, že rizika spojená s hybridními pracovišti a prací na dálku, která nejvíce znepokojují lídry společností, v sestupném pořadí jsou:
- inovační příležitosti
- rozdílné zacházení s pracovníky na místě a pracovníky na dálku
- vliv hybridní práce na růst výnosů
- účinná opatření kybernetické bezpečnosti
- dostatečné technologické nástroje na podporu hybridní práce.
Plány rizik musí být neustále posuzovány, přizpůsobovány a sledovány, aby bylo možné identifikovat a řídit nová rizika, která představuje hybridní pracovní síla.
Pandemie zvýšila naléhavost společností řídit rizika a posunout se vpřed s digitální transformací. Společnosti ve velké míře přijímají software QMS založený na cloudu.
Tyto investice zmírňují řadu problémů, zejména těch, které souvisejí s řízením dodavatelů.
Zároveň se zvyšuje povědomí o důležitosti řízení obchodních vztahů na základě spolupráce. Zejména pro menší podniky mohou být zdravé vztahy s dodavateli, partnery, distributory a maloobchodníky klíčem k přežití nejistých časů.
Několik faktorů, které se vyskytly během pandemie, podnítily větší zaměření na management dodavatelů a třetích stran, včetně:
- výpadky dodávek
- větší povědomí o riziku
- větší schopnost podniků (i malých) řídit kvalitu v rámci svých dodavatelských řetězců pomocí cloudových systémů
- zvýšení frekvence a závažnosti rizika, které představuje stažení výrobků z oběhu.
Změny a TOP trendy v systémech managementu jakosti budovaných podle ISO 9001
Změny v obchodních modelech, technologický pokrok a náročnější zákazníci však přinutili lídry managementu kvality zajímat se, jak dlouho se mohou na svůj současný přístup spolehnout.
To je často vede k otázce:
Jak budou vypadat systémy managementu jakosti budované podle ISO 9001 v roce 2023 a co bych měl udělat, abych byl připraven?
- Změny a inovace v systémech managementu jakosti
Řízení kvality se již v mnoha směrech změnilo a bude se měnit i nadále. Mnohé podniky jej začlenily do svých každodenních podnikatelských procesů a produktů, díky čemuž se stal součástí každodenního života. Úzce souvisí s inovacemi, jakož is mnoha dalšími aktivitami. Tajemství změny spočívá v tom, soustředit veškerou energii ne na boj s tím, co je staré, ale na budování nového a to iv souvislosti s negativními dopady na trhu, které jsou spojeny s po-pandemickým vývojem, krizí na Ukrajině, krizí v dodavatelských řetězcích a také vysokou inflací. Systém managementu je živý organismus a jakákoli nová iniciativa zaměřená na zvyšování jeho výkonnosti by měla být vrcholovým vedením vyhledávána a podporována. - Trvale udržitelné podnikání – tváří v tvář narůstající environmentální odpovědnosti ze strany trhu a zákazníků, organizace získávají prospěch ze snižování negativních environmentálních vlivů vyplývajících z jejich činností. Vynikající environmentální chování je považováno za obchodní výhodu, zatímco špatná environmentální výkonnost se stává nevýhodou. Jelikož problémy životního prostředí se stávají komplexnějšími a jejich počet narůstá, musí být řízeny novými způsoby.
- Migrace obyvatelstva – s migrační vlnou způsobenou několika vojenskými konflikty přicházejí do našich zemí lidé, kteří si vyhledávají nové pracovní příležitosti. Migrace a její využití pro růst společnosti bude velkou výzvou pro jednotlivé organizace, ať už z pohledu kompetenci, jejich dosahování a rychlé adaptace do stávajících standardů jednotlivých organizací, ale i zvyšování povědomí nových zaměstnanců v rámci systémů managementu ve smyslu požadavků norem.
- Řešení postavená na cloudové technologii a zvýšení informatizace v oblasti CRM – CRM řešení v organizacích, které je dosud neimplementovaly představují obrovskou příležitost ke zlepšování. Rovněž cloudová řešení. Pomocí nativních cloudových platforem mohou nyní vývojáři vytvářet v širším rozsahu, flexibilnější, rychlejší a odolnější aplikace – a držet tak krok s rychlými technologickými změnami. Výhodou cloudových nativních platforem oproti tradičním přístupům typu lift-and-shift je, že maximalizují výhody cloud computingu a zjednodušují údržbu. Nemusíte se obávat vysokých nákladů na implementaci, upgrade a podporu. Cloudová řešení navíc umožňují organizacím – velkým nebo malým – udržovat své datové systémy a procesy propojené, i když jsou jejich týmy geograficky rozptýleny. Firmy, které si cení inovace, už přešly na cloudová řešení. Už jste zažili ten rozdíl v cloudu?
- Sdílení znalostí mezi odděleními – Všichni jsme na jedné lodi. Integrace zásad projektu a kvality povede k integrovanějšímu přístupu ke znalostem. Integrací znalostí každá část podniku přispívá k úspěchu celku – marketing, prodej, IT a projektový management již nejsou odděleny jako samostatné části, ale spolupracují a musí spolupracovat při dosahování stejných cílů. Každá pracovní funkce a činnost v rámci každého oddělení je zodpovědná za cíle kvality a školení je implementují do každé úlohy, projektu a příležitosti ke vzdělávání.
- Zvýšení významu kompetentnosti pracovníků – Nedostatek pracovníků bude vytvářet tlak na jejich kompetentnost. Příprava a školení pracovníků včetně rychlosti úvodního zácviku po přijetí budou jedním z klíčových faktorů konkurenčního boje. Využijte potenciál technologií nového věku včetně e-learningu k výraznému zlepšení celkové schopnosti rozhodování a zvýšení své konkurenceschopnosti.
- Zvyšování kvality dodavatelů – dodavatelského řetězce – aktualizace norem a standardů, flexibilita a možnost navýšení dodávek dodavatelského řetězce se stává po COVID 19 pandemii a vypuknutí války na Ukrajině klíčovým momentem, který je třeba sledovat. Nedostatečné standardy dodavatelů, jakož i nedostatečné kapacity dodavatelského řetězce představují hrozbu pro všechny společnosti, nejen ty, které byly v minulosti orientovány na inovace. Stanovení standardů kvality, možnost flexibilně navýšit dodavatelské kapacity na základě vlastních cílů včetně žádosti o prokázání zavedení systémů managementu kvality do dodavatelského řetězce bude klíčem ke zvyšování vlastní konkurenceschopnosti.
- Integrace nových metod a systémů do Vašeho stávajícího systému managementu jakosti – pracovní procesy již mají standardy kvality. Kromě toho zaměstnanci v zavedených systémech managementu již mají jasnou představu o svých požadavcích a standardech, kterými se řídí jejich konkrétní pracovní místa. Integrace nových manažerských metod jako například 5S, lean management, kanban, 6 sigma dokáže zvýšit výkonnost Vašeho systému managementu kvality vybudovaného podle ISO 9001.
- Zajištění zdravého a bezpečného pracovního prostředí napříč funkčními místy organizace a jejích procesů se stane klíčovým v oblasti trvalého udržení si zaměstnanců ve společnosti a zvýšení jejich loajality vůči
Trválé zlepšování stávajícího systému managementu kvality vybudovaného podle ISO 9001 je základním a klíčovým závazkem vedení každé společnosti. Jak řekl W. E. Deming: